Květen 1945
v českých zemích

Errata II


Tak už je to tady.
Tentokrát na sebe nebudu psát recenzi, ale sepíšu na téhle stránce podstatné připomínky,
které se mi sešly na knihu Květen 1945 v českých zemích.



Doufám, že nebudu muset stránku podstatně rozšiřovat,
ale pokud se něco dalšího vyskytne,
jsem k tomu hotov. :)

Tomáš Microsoft Jakl



Str. 14


První chyba je v popisce horní fotky na straně 14. Pakwagen střeží cestu Královo Pole - Husovice
a nikoliv Husárovice, jak je uvedeno. Obě lokality jsou dnes části města Brna.
Místní názvy jsou někdy dost tvrdý oříšek. Pokud tam nedojedu a nezeptám se, musím se spoléhat na to, co je v popisce u fotky.
A kouknout se na mapu taky nepomůže, protože může jít o pomístní název, který znají jen místní.
Takhle jsem v Praze půl roku hledal Štrasburk, až mi ho označila jedna důchodkyně, která tam kdysi bydlela.
Na mapě nebyl ale v popiskách fotek ano.


Str. 16


Asi největší chyba je na straně 16. Fotografie na stránce dole, je v archivu na Invalidovně
zařazena mezi fotkami z Ostravské operace. Podobných fotek od Štítiny je tam neurekom,
takže jsme neměl důvod tomu nevěřit. Hrdě to tedy hlásí dvojjazyčná popiska.


Nicméně od mnoha znalců se mi dostalo upozornění, že toto nádraží se nacházelo ve Znojmě.
Vysvětluje se tím přítomnost Renaultu R-35, který pocházel od rumunského tankového pluku.
Další potvrzení přinesla fotografie, kterou mi zaslal a laskavě dovolil k tomuto účelu uveřejnit
pan Josef Studený. Vagón vlevo je jednoznačně totožný s vagónem na snímku z Invalidovny.
Ovšem dokud se tam nezajedu podívat, tak si nebudu jistý úplně.





Str. 31


Tak na tohle jsem přišel dokonce i sám. V textu je zmínka o Sd Kfz 253. ukořistěné povstalci v Hořicích.
Ovšem je to překlep. Tento snímek z knížky Květen 1945 ve východních Čechách (vydal Kruh, Hradec Králové)
jednoznačně zobrazuje Sd Kfz 252:




Str. 75


Tak tohle je trapné. V textu na straně 75 uvádím, že na vrakovišti u Nového Města na Moravě bylo 9 Hetzerů,
ovšem na fotografiích z tohoto vrakoviště na stranách 74 a 128 se lze dopočítat Hetzerů dvanácti.
Nechal jsem tam straý text z doby, kdy jsem odtamtud znal jen jednu fotku z Invalidovny. :(



Str. 95


Tak tohle je ještě trapnější. Zvláště, když mě na to jako první upozornil Milan Kopecký.
Československé téčko na obrázku nahoře je číslo 843.
Viděl jsem černě lemovanou trojku a to mi stačilo, přestože věž 843 je ostrohranná
a 603 na bocích sploštělá a 843 nemá na boku přídavnou nádrž, zatímco 603 ano. :((((


Str. 101


Tady jsem vědomě psal o jednom Turánu na území České republiky, přestože znám
panem Schildbergerem v HPM uveřejněný snímek z nádraží ve Znojmě. Na něm jsou Turány tři a celkový znamý počet
Turánů u nás by vyskočil na čtyři. Věřím panu Schildberegerovi, ovšem dokud se do Znojma nezajedu podívat
tak té fotce neuvěřím a neuvěřím. :) Alespoň mám další důvod tam jet.


Str. 135


Kamufláž 6: dělostřelcům místo dělostřelům.
Kamufláž 7: ze sanitní čety.


Str. 137


Kamufláž 15: vypustit na v šestém řádku.






Zajímavé linky


Na Fóru IPMS Nymburk se při propírání knížky sešlo několik zajímavých odkazů do webu:

Zajímavé příklady vlivu počasí a času na kovové konstrukce.
Off-topic stránka na počest umění Petra Štěpánka.
A ještě jedna. :)


Bonus


Rejstřík fotek a kamufláží v knížce.




A vůbec, už jste viděli Dádu Patrasovou v T-55?