Československé Shermany
Mgr. Tomáš Jakl
Vojenský Historický Ústav Praha, Difrologický Klub
Publikováno v časopise HaPM12/2006
Zveřejněno na Válečných Střípkách se svolením pana Tomáše Jakla
Do výzbroje československých tankistů se tanky Sherman dostaly poprvé v roce 1944. Jako první sloužily od dubna do srpna 1944 ve Velké Británii u dělostřeleckého pluku Československé samostatné obrněné brigády čtyři Shermany V, zařazené na tabulkových místech pozorovacích tanků AOP. Po přesunu brigády do Francie je u dělostřeleckého pluku 13. září 1944 nahradily čtyři operační Cromwelly AOP.
První zpráva o tom, že by do výzbroje
Československé samostatné obrněné brigády mohly být zařazeny Shermany Firefly,
tedy Shermany vyzbrojené britským 17pdr protitankovým kanónem, přišla od
nadřízené 21. armádní skupiny 5. srpna 1944. Ovšem již 14. srpna informovalo
velitelství Královského tankového sboru při velitelství 21. armádní skupiny, že
s výjimkou čtyř strojů, určených k výcviku, Čs. samostatná obrněná brigáda
17liberní Shermany na území Velké Británie nedostane. Po přepravě na kontinent
měla každá tanková rota dostat jeden stroj tohoto typu. O čtyři dny později, 18.
srpna 1944, se ještě 22. styčné velitelství u Čs. samostatné obrněné brigády
dotazovalo u 21. armádní skupiny, zda by namísto Shermanů Vc nemohla Čs.
samostatná obrněná brigáda dostat odpovídající množství Challengerů. Nicméně 27.
srpna 1944 brigáda dostala první čtyři Shermany IC, které byly po přesunu do
Francie po dvojicích přiděleny k tehdejším oběma tankovým praporům brigády.
Další stroje tohoto typu dostala brigáda v únoru a v březnu 1945. V té době Čs.
samostatná obrněná brigáda stavěla z nově příchozích posil třetí tankový prapor
a podle pozměněných tabulek každá tanková rota měla mít jednu třívozovou četu
Shermanů Firefly. Do května 1945, kdy byly kompletně nahrazeny Challengery,
obdržela Čs. samostatná obrněná brigáda celkem třicet šest Shermanů IC obou
provedení, tj. se svařovanou i kompozitní korbou. Tato verze se tak stala
nejrozšířenějším typem Shermanu v čs. armádě.
(Fotografie a kamufláže na tento typ najdete v HPM 12/2002.) Poslední varianta
Shermanu byla v čs. armádě zastoupena pouze jediným strojem. Šlo o Sherman I s
motorem Continental R 975 EC, který z bažinatého terénu u ústí řeky Aa východně
od Dunkerque v prosinci 1944 vyprostili
čs. mechanici brigádních tankových dílen a následně ho uvedli do
provozuschopného stavu. Velitel brigádních tankových dílen, npor. Ing. Jan Culka
ho potřeboval jako náhradu za vyprošťovací Cromwell ARV, zničený 5. listopadu
1944 při útoku tankového praporu 2 u Ghyvelde. Generál
v.v. Ing. Gustav Svoboda vzpomíná, že po vyproštění z bahna nesl tank ještě
původní označení jednotky 45. Protože Calais, východně od Dunkerque, dobývala 3.
kanadská pěší divize, potom bílé 45 na červeném čtverci bylo označení pluku The
Royal Winnipeg Rifles její 7. kanadské pěší brigády. Tento jediný Sherman
doprovodil čs. vojáky až do vlasti. Jeho evidenční číslo ani další osud nejsou
bohužel známy.
Prameny a literatura:
TNA/PRO, London, WO 171/3468.
VÚA-VHA, Praha, fond Čs. samostatná obrněná brigáda
D.Crow: British and Commonwealth Armoured Formations. Windsor 1971.
G. Svoboda: "Ukradený" Sherman. Obrana Lidu č. 3, 1991.
I. Procházka: Dunkerque, duben 1945. HPM 12/2002.
Britské označení | Americké označení | Popis | |||
Sherman I | M4 | Svařovaná korba, hvězdicový motor Wright Whirlwind nebo Continental R 975 EC | |||
Sherman I Hybrid | M4 Composite | Svařovaná korba s litou s přední částí | |||
Sherman IB | M4 105mm | M4 s americkou 105mm houfnicí | |||
Sherman IC | - | M4 s britským 17pdr kanónem | |||
Sherman IC Hybrid | - | M4 Composite s britským 17pdr kanónem | |||
Sherman II | M4A1 | Litá korba, motor Continental | |||
Sherman IIA | M4A1 76mm | Sherman II s věží T23 a 76mm kanónem | |||
Sherman III | M4A2 | Svařovaná korba, dva dieselové motory General Motors 6046 | |||
Sherman IV | M4A3 | Svařovaná korba, motor Ford GAA | |||
Sherman IVAY | M4A3 76mm HVSS | Sherman IV s věží T23 a 76mm kanónem a podvozkem HVSS | |||
Sherman V | M4A4 | Prodloužená svařovaná korba, motor Chrysler A 57 Multibank (pět spřažených motorů) | |||
Sherman VC | - | M4A4 s britským 17pdr kanónem | |||
Sherman VII | M4A6 | Prodloužená svařovaná korba, dieselový motor Caterpillar D-200A (služební označení RD-1820) | |||
Poznámky: Označení M4A5 (Sherman VI) se v praxi neužívalo, původně mělo být
použito pro střední tank Ram, vyvinutý a vyráběný v Kanadě. Označení DD patřilo
tankům, vybaveným plovacím zařízením.
WD No. | Verze | Přidělen | Odsunut od | Poznámka |
T 146201 | V | 27. 4. 44 Dělostřelecký pluk | 15. 8. 44 Dělostřelecký pluk | namísto tanku *OP |
T 146293 | V | 27. 4. 44 Dělostřelecký pluk | 15. 8. 44 Dělostřelecký pluk | namísto tanku *OP |
T 147196 | V | 27. 4. 44 Dělostřelecký pluk | 15. 8. 44 Dělostřelecký pluk | namísto tanku *OP |
T 212641 | V | 27. 4. 44 Dělostřelecký pluk | 15. 8. 44 Dělostřelecký pluk | namísto tanku *OP |
T 263063 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 263076 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | 9. 5. 45 Tankový prapor 3 | |
T 263416 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
T 263421 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
T 263565 | IC | 13. 9. 44 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Záložní tanková rota | od 23. 2. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl, od 19. 4. 45 Záložní tanková rota |
T 263573 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 263589 | IC | 12. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 263592 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 263596 | IC | 13. 9. 44 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Záložní tanková rota | od 23. 2. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl |
T 263693 | IC | 13. 9. 44 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Záložní tanková rota | od 23. 2. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl, od 19. 4. 45 Záložní tanková rota |
T 263703 | IC | 13. 9. 44 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Záložní tanková rota | od 23. 2. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl |
T 263857 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
T 263865 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | 9. 5. 45 Tankový prapor 3 | |
T 263886 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 269310 | IC | 12. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
T 269411 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | 9. 5. 45 Tankový prapor 3 | |
T 269413 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | 9. 5. 45 Tankový prapor 3 | |
T 269466 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | 9. 5. 45 Tankový prapor 3 | |
T 269736 | IC | 12. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
T 269738 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 269747 | IC | 12. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 269781 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | 9. 5. 45 Tankový prapor 3 | |
T 269822 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | ? | |
T 269855 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
T 269915 | IC | 12. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 269969 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
T 269996 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | 9. 5. 45 Tankový prapor 3 | |
T 270017 | IC | 4. 3. 45 Záložní tanková rota | 9. 5. 45 Záložní tanková rota | |
T 270021 | IC | 4. 3. 45 Záložní tanková rota | 9. 5. 45 Záložní tanková rota | |
T 270022 | IC | 4. 3. 45 Záložní tanková rota | 9. 5. 45 Záložní tanková rota | |
T 270294 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 2 | 9. 5. 45 Tankový prapor 2 | |
T 270354 | IC | 12. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
T 331490 | IC | 4. 3. 45 Motorizovaný přezvědný oddíl | 9. 5. 45 Tankový prapor 3 | |
T 331549 | IC | 23. 2. 45 Tankový prapor 1 | 9. 5. 45 Tankový prapor 1 | |
? | I | 11. 44 Brigádní tankové dílny | ? | Dopraven do vlasti. |
*OP observer's post tank pro dělostřeleckého pozorovatele
Válečné střípky |